Jako, że święta zbliżaja się coraz to większymi krokami to większość osób już przygotowuje wigilijne potrawy. Postanowiłam zaproponować Wam dzisiaj 6 naturalnych, zdrowszych alternatyw dla rafinowanego cukru, by Wasze wypieki były zdrowsze :)


1. stevia
To roślina pochodząca z Południowej Ameryki i Japonii. Jest 300 razy słodsza niż cukier! Kiedyś była używana do słodzenia japońskiej coca coli, później oczywiście zamieniono ją na zwykły cukier.
Stevia ma 0 kalorii i niski indeks glikemiczny, więc jest idealna dla diabetyków. Smakuje jednak zdecydowanie inaczej niż zwykły cukier i na początku ciężko było mi się przyzwyczaić.

2. cukier kokosowy
Ma mnóstwo odżywczych właściwośći i niski indeks glikemiczny. Smakuje podobnie do cukru trzcinowego, ale ma nieco głębszy smak.

3. miód
Moja ulubiona alternatywa do dosładzania napojów. Miód jest znany ze swoich zdrowotnych właściwości już od pokoleń. Pomaga na wrzody, problemy z trwawieniem, a także w sezonowych alergiach. Działa antybakteryjne, może nawet zastąpić antybiotyk. Jest wypakowany w antyoksydanty, minerały, witaminy, aminokwasy, enzymy.
Trzeba jednak pamiętać, by wybierać prawdziwe, surowe miody, a nie te sprowadzane z Chin produkty miodopodobne. Radzę zaopatrywać się u lokalnego pszczelarza, by mieć pewność, że miód który kupujemy jest zdrowy.

4. melasa
Z trzciny otrzymuje się cukier trzcinowy, czyli popularnie nazywany brązowym (uważajcie na "cukier brązowy", który w składzie ma cukier rafinowany i karmel - to nie jest to samo!), a także melasę, która choć mniej popularna jest produktem bardziej wartościowym. Melasa ma czarną barwę i gęstą konsystencję syropu. Smak i zapach jest dosyć specyficzny. Jak do tej pory używałam tylko do wypieku ciasteczek korzennych.
Ma dobroczynny wpływ na układ naczyniowy, trawienny, system nerwowy, na działanie gruczołów wydzielania wewnętrznego, nawet na mięśnie i stawy, a także układ odpornościowy. To wszystko dzięki bogactwu mikroelementów i witamin, które dostarcza naszemu organizmowi. Melasa trzcinowa zawiera: wapń, żelazo, potas, miedź, fosfor, chrom, magnez, cynk, witaminy z grupy B (B1, B2, B5, B6, B9, B12), ponadto kwas fosforowy i aminokwasy.
Polecana dla osób starszych, kobiet w ciąży, ale i każdego dla kogo ważne jest jego zdrowie.

5. syrop z karczocha
Jest bogaty w inulinę, która jest naturalnym probiotykiem. Ma niezwykły słodki smak i niski indeks glikemiczny, więc może być spożywana przed diabetyków. Syrop z karczocha może pomóc w problemach z trawieniem, a także wchłanianiem wapnia.

6. lukuma
Lukuma jest owocem pochodzącym z Ameryki Południowej. W wersji zmielonej stanowi idealny zamiennik dla cukru. Jest świetnym źródłem witamin, minerałów i błonnika. Ma także mnóstwo beta-karotenu, wit. B2 i B1 oraz żelaza. Nie mogę też nie wspomnieć o niskim indeksie glikemicznym.

7. ksylitol
Czyli cukier brzozowy. Ma mniej kalorii niż zwykły cukier, a smakuje praktycznie tak samo. Ma działanie antypróchnicze, więc jest idealnym zamiennikiem cukru w słodyczach. Warto pamiętać, by kupować go ze sprawdzonych źródeł.


Zapraszam na moją stronę FacebookInstagramYouTube i Twitter

source:
bioslone.pl
hungryforchange.tv

3 komentarze

  1. Hej :) Bardzo przydatna notka i szczerze mówiąc oprócz miodu nie znałam żadnego "zamiennika cukru" :) Bardzo dziękuje, że poszerzyłaś moją wiedzę na ten temat :P Właśnie skończyłam oglądać Twój najnowszy film - bardzo fajny :) Pozdrawiam Cię serdecznie, Justyna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję Justyno za miłe słowa! pozdrawiam cieplutko i życzę Wesołych Świąt :)

      Usuń
    2. Dziękuje! :) Ja również Ci życzę ciepłych, radosnych - Wesołych Świąt! ;) :*

      Usuń

Contact

© Julia Caban
DESIGN by THE BASIC PAGE