28.02.2014

NAJLEPSZY odpowiednik dla cukru?

Jak do tej pory za jeden z lepszych odpowiedników cukru rafinowanego, który nie dość, że miał niemal identyczny smak to i świetne właściwości, był uważany ksylitol. Sporo osób zamiennie stosuje stewie (do której smaku nadal ciężko jest mi się przyzwyczaić), daktyle, miód i syropy. Ostatnio jednak natrafiłam na ciekawy artykuł, dzięki któremu poznałam jeszcze lepszy substytut wszystkich powyższych "dosładzaczy"!

Erytrytol - pewnie mało z Was o nim słyszało, nazwa brzmi dosyć strasznie, ale nie ma się co go bać! Jest o wiele lepszym odpowiednikiem ksylitolu, ponieważ posiada te same i jeszcze więcej właściwości, ma 10 razy mniej kalorii i spożycie nawet w jednorazowej ilości 50g nie grozi biegunką, jak to było w przypadku tego cukru brzozowego.

Erytrytol powszechnie występuje w winogronach, grzybach, wodorostach i gruszkach.

właściwości erytrytolu:
- ma działanie antyoksydacyjne (spowalnia działanie wolnych rodników opóźniając tym samym procesy starzenia oraz wzmacnia nasz system odpornościowy)
- jest mało kaloryczny (100g to tylko 24kcal)
- ma bardzo niski indeks glikemiczny
- jego słodycz jest równa 70% słodyczy stołowego cukru
- ma niemal identyczny smak jak cukier rafinowany
- ma bardzo małe molekuły, dlatego jest łagodniejszy dla żołądka (nie powoduje tak szybko biegunki jak ksylitol)

Bardzo ciekawym faktem jest też to, że to Polska ma duży wkład w rozwój przemysłowy produkcji tego odpowiednika cukru. Proces prowadzący do biosyntezy erytrytolu z glicerolu odbywa się za pomocą szczepu drożdży Yarrowia lipolytica Wratislawia wyodrębnionego przez zespół polskich naukowców pod przewodnictwem prof. Waldemara Rymowicza.

Jedynym minusem erytrytolu jest jego cena, bo kosztuje aż ok. 70 zł za 1 kg. Jednak podsumowując jego plusy warto go kupić. W końcu w przeciwieństwie do cukru i innych jego odpowiedników, erytrytol odmładza i utrzymuje w zdrowiu zwalczając wolne rodniki.

AKTUALIZACJA 14.11.2014r.: koniecznie przeczytajcie - [link]

Zapraszam na moją stronę Facebook, Instagram, YouTube i Twitter

source:
nutritiofacts.org
akademiawitalnosci.pl
SHARE:

8 komentarzy

  1. a gdzie to kupić??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w sklepach ze zdrową żywnością lub lepiej przez internet :)

      Usuń
  2. A to ciekawostka :-) Zainteresowałaś mnie. Ja używam najczęściej ksylitolu, czasem coś słodzę miodem. Stewię też mam, ale faktycznie się odróżnia smakiem. Dla mnie za mocno słodka(?!) - choć to może dziwnie brzmi :-P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dokładnie! stewia ma bardzo dziwny smak, nawet w bardzo małej ilości jest ta słodycz taka hmm… sztucznie słodka, za słodka! ;) wolę ksylitol, ale niestety nie mogłam robić z nim wypieków, bo za każdym razem ktoś się skarżył, że miał sensacje gastryczne po moim cieście… ahh

      Usuń
  3. Używam ksylitolu, do moich mieszanek z octem jablkowym - miodu. Stewii nie jestem w stanie przelknąć - ten smak:( Mam też w domu syrop z agawy. Ten ostatni niestety ma sporo kalorii, chociaż na szczęści niski indeks. O opisanej tu nowince jeszcze nie słyszałam, dzięki za info. Jeszcze poczekam na więcej badań. Moją 'brzózkę' stosuję w bezpiecznych ilościach, biegunki mi nie grożą:) Zresztą nie jest tania, ciasta odpadają. Ale rzadko piekę, więc normalny cukier od czasu do czasu chyba mi nie zaszkodzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ostatnio czytałam badania na temat stewii i niestety też wcale nie jest to taka idealna alternatywa dla cukru, a syrop z agawy to już niemal jeden z gorszych :(

      Usuń
  4. A ja sama nie wiem:
    http://wolna-polska.pl/wiadomosci/naukowcy-zszokowani-muchy-owocowki-padaja-niecaly-tydzien-spozyciu-powstalego-metoda-gmo-erytrytolu-2014-09

    OdpowiedzUsuń

Blogger Template Created by pipdig