Social icons

2 stycznia 2016

Witamia D3 i K2 - właściwości i objawy niedoboru

Witamia D3 i K2 - podstawa ZDROWIA! Poważne i zaskakujące skutki niedoboru witaminy D. Dlaczego tak ważne jest utrzymanie odpowiedniego poziomu witaminy D w organizmie? Jakie powiązanie ma trądzik i choroby autoimmunologiczne z witaminą D? W tym artykule odpowiadam na powyższe pytania i opisuję objawy niedoboru witaminy D i K. 



Witamina D3 - właściwości i objawy niedoboru


Witamina D3 działa przeciwzapalnie. Ma niezwykle ważne znaczenie przy chorobach autoimmunologicznych. Suplementacja może pomóc ograniczyć częstotliwość nawrotów choroby Leśniowskiego-Crohna.




Witamina ta działa w mózgu jak antyoksydant, więc może wpłynąć na funkcję poznawcze. 

Witamina D działa jak antyoksydant również na skórę, chroni witaminę E przed utlenianiem, a równocześnie chroni skórę przed oparzeniami słonecznymi
W ostrym trądziku witamina D w dawkach od 5000-14000 IU przez 3 miesiące pozwala uzyskać znaczną poprawę u 75% pacjentów.




Stwierdzono, że witamina D korzystnie wpływa na stan kości i zmniejsza ryzyko osteoporozy. Wpływa również na wchłanianie magnezu - niskie stężenia witamin D we krwi = niskie stężenie magnezu. Niedobór witaminy D zwiększa ryzyko anemii o 90%, w wyniku słabego wchłaniania żelaza.




Witamina D odgrywa ważną rolę w rozmnażaniu i produkcji hormonów płciowych. Niedobór witaminy D mają kobiety z zaburzeniami jajeczkowania. Mężczyźni z wyższym poziomem witaminy D we krwi mieli większą liczbę plemników w jednostce objętości nasienia, charakteryzującą się większą ruchliwością.




Badania wykazały, że przyjmowanie 4 000 IU witaminy D dziennie przez 6 miesięcy pozwala zwiększyć wrażliwość na insulinę. Insulinooporność obniża wrażliwość organizmu na insulinę, co może skutkować rozwojem cukrzycy typu 2. Witamina D może leczyć cukrzycę i przeciwdziałać jej powstaniu.


Niski poziom witaminy D wiąże się z różnymi chorobami układu sercowo-naczyniowego. Może to się przyczynić do udaru i nadciśnienia tętniczego.



Zespół przewlekłego zmęczenia często poprzedzają choroby grypopodobne lub wirusowe. Niski poziom witaminy D w organizmie prowadzi do osłabienia układu odpornościowego. Zmęczenie, ból lub osłabienie układu mięśniowo szkieletowego może świadczyć o niedoborach witaminy D.

Witamina D reguluję produkcję białek zwalczających wirusy, bakterię oraz grzyby. Witamina D jest niezbędna do aktywowania limfocytów T, bez jej odpowiedniego stężenia nie mogą one skutecznie funkcjonować. Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie skutecznie zmniejszenie ryzyka przeziębienia i grypy przez cały rok, także w okresach zimowych, gdy większość osób ma niski poziom witaminy D i jest bardziej podatna na choroby. Ma to również znaczenie przy utrzymywaniu odpowiedniej flory bakteryjnej w jelitach.



Osoby cierpiące na depresję mają niższy poziom witaminy D we krwi. Spożycie witaminy D jest niezwykle ważne szczególnie w przypadku osób cierpiących na spadek nastroju w miesiącach jesienno-zimowych.








Witamina K2 - właściwości i objawy niedoboru


Witamina K2 jest związkiem głównie tworzonym przez bakterie w produktach fermentowanych, np. sery, jogurty, kefiry, kapusta kiszona. Przy sprawnie działającym układzie trawiennym i równowadze flory bakteryjnej w jelitach również i tam powstaje witamina K2 - niestety w dzisiejszych czasach bardzo rzadko się to zdarza.
Witamina K2 jest ważna dla zdrowia układu krążenia, zapobiega utracie wytrzymałości kości u kobiet w wieku okołomenopauzalnym. Przyjmowane witaminy K2 może nie tylko powstrzymywać, ale również cofnąć proces zwapnienia tętnic.
Witamina K2 w przeciwieństwie do witaminy K1 jest nie tylko wykorzystywana przez wątrobę, ale również jest redystrybuowana przez krew w całym organizmie. Dzięki temu K2 jest łatwo dostępna dla kości i ściany naczyń krwionośnych.



Do kupienia tutaj (aktualnie jest to mój ulubiony suplement i ten aktualnie biorę) oraz tutaj (wegańska wit. D3) lub jeśli ktoś woli w formie kapsułek - tutaj (też brałam i mogę polecić - mają bardzo przyjemny smak i wygodną formę). Smakowa wersja (cytrusowa) jest do kupienia tutaj.







Moje kanały YouTube: JULIA YouTubeJULtube i naZDROWIE
Zapraszam na moją stronę Facebook, Instagram i Twitter

source:
Ebina , (2012), Vitamin K2 administration is associated with decreased disease activity in patients with rheumatoid arthritis. Modern Rheumatology, DOI 10.1007/s10165-012-0789-4; Heaney, (2011),Vitamin D3 is more potent than vitamin D2 in humans. JCEM 96:E447-E452; Schurgers, (2007), Vitamin K-containing dietary supplements: comparison of sythetic vitamin K1 and natto-derived menaquinone-7. Blood 109:3279-3283.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26137304, http://www.solgar.pl/wiedza/leksykon/witamina-d, http://www.solgar.pl/wiedza/leksykon/witamina-k2

17 komentarzy

  1. Juuleńko, podałabys link do Twojego posta, jakie suplementy warto kupic? Bo wydaje mi się że taki miałas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to prawda :) Chodzi Ci o suplementy na problemy hormonalne czy przy chorobach autoimmunologicznych?

      Usuń
    2. Te i te, bo mam oba problemy :( niestety

      Ale póki co chce wyeliminować problemy z trądzikiem (dorosłym) i to nie tylko na twarzy dieta i suplementami, plus niedoczynność tarczycy i inne nie zbyt przyjemne choroby.

      Wiec zarówno hormonalne jak i przy chorobach autoimmunologicznych

      Usuń
  2. Julio, czy możesz polecić jakieś suplementy tych witamin oraz witaminy B12, jednak nie kupione na iHerb? Chodzi mi o coś odstępnego w kraju.
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej :) Jak do tej pory to najlepsze suplementy jakie stosowałam pochodzą z iHerb, pomimo, że wiele razy kupowałam również te w polskich aptekach, więc sprowadzam już tylko z iHerb - wysyłka kosztuję ok. $4 więc to nie dużo, a ceny dobrej jakości suplementów są niewiele wyższe niż tych w ogóle niedziałających, które można dostać stacjonarnie w PL ;)

      Usuń
    2. Ceny mnie przerażają, w tym momencie nie na moja kieszeń. A jest sens zażywania tańszych? Na co zwracać uwagę wybierając suplementy?

      Usuń
    3. Moja lekarka przypisała mi Vigantol. Cena to 5-7zł na receptę bez zniżki. Wygląda na to, że można w Polsce :) On ma 20 000 j.m/ml opakowanie 10 ml

      Usuń
    4. Vigantol ma 10 ml, więc 20,000u x 10 = 200,000 jednostek na opakowanie ok. 6 zł - całkiem nieźle, ale ze względu na wygodę i jakość suplementu nadal zaopatruję się na iHerb, bo oprócz witaminy D jest jeszcze wit. K2 w suplemencie Thorne - starcza mi opakowanie na długi, dlugi czas i oszczędzam czas na lekarzy - bo nie muszę chodzić na wizytę po receptę ;)

      Usuń
  3. tak samo chciałabym coś dostępnego w kraju :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Firma Now Foods jest dostępna stacjonarnie w niektórych, lepszych aptekach w PL, a jeśli nie to online bez problemu można z iHerb zamówić do PL i przychodzi w ciągu kilku dni :) Podałam w poście kilku przykładowych suplementów o dobrych składach, które sprawdziłam tak by każdy miał wybór :)

      Usuń
  4. Jak przyjmować te krople? Prosto do gardła czy mieszać z czymś i wypić? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mieszam z olejem lnianym - biorę pół dużej stołowej łyżki oleju i dodaję określoną liczbę kropel witaminy D. W moim przypadku 8 kropli witaminy D (mam inną niż ta w poście, na receptę od lekarza).

      Usuń
    2. nakładam na łyżkę i do buzi samo, ale można na język (nie do gardła, bo musi się wchłonąć w jamie ustnej) :)

      Usuń
  5. Czy mogłabyś napisać na jakim poziomie miałaś witaminę D? Jaki obecnie masz poziom? Moja lekarka (dietetyczka kliniczna) wspomniała, że poziom potrafi bardzo wolno wzrastać. Zastanawiam się po jakim czasie poczuję zmianę i to, że ona faktycznie już 'działa'. U mnie poziom wyjściowy to 18.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wszystko zależy od przyjmowanej ilości witaminy d - jeśli bierzesz 5000 jednostek, a masz niedobory to nie ma się co spodziewać, że wyjdziesz z niedoborów szybko, bo 5000 jednostek jest zalecane dla osób, które nie mają niedoborów. Brałam 20,000 jednostek przez miesiąc (przy tak wysokiej dawce wyłącznie z wit. K2!) i wtedy sobie uzupełniłam niedobory, ale robiłam to na własną odpowiedzialność i regularnie monitorowałam poziom - jak unormowałam sobie to zeszłam do niższej dawki :)

      Usuń
    2. dodam, że mój poziom to było mniej niż 10, a doszłam do ok. 60 po tym czasie, więc też bez szału ;)

      Usuń
  6. Jednak każdy organizm jest inny, więc warto być ostrożnym

    OdpowiedzUsuń