Social icons

29 lutego 2016

Czy BŁONNIK jest zdrowy czy niezdrowy?!

Jedna z Was (Agnieszka) zostawiła komentarz dotyczący błonnika pod moim ostatnim postem [link] i wtedy zdałam sobie sprawę, że duża część osób może nie zdawać sobie sprawy z tego, że istnieją dwa różne typy błonnika. W tym artykule postaram się Wam krótko i zwięźle przedstawić najważniejsze różnice.




Moja odpowiedź: "Błonnik dzieli się na rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Błonnik w zbożach faktycznie może powodować wzdęcia, ponieważ jest to błonnik rozpuszczalny i TRZEBA pić spore ilości wody, by uniknąć wzdętego brzucha i problemów trawiennych - z tego powodu nie polecam osobom z problemami trawiennymi spożywać dużych ilości błonnika rozpuszczalnego, ale właśnie błonnik rozpuszczalny - np. owoce, warzywa."

Warto jednak rozróżnić dwa rodzaje błonnika - błonnik rozpuszczalny i błonnik nierozpuszczalny.

Osoby, które spożywają sporo błonnika rozpuszczalnego i nie dostarczają sobie odpowiedniej ilości wody mogą mieć problemy z wzdęciami (!).

Dlatego niezwykle ważne jest by pić w ciągu dnia jak najwięcej dobrej jakości wody, najlepiej o wysokim pH 9.5.

Dobrze jest spożywać jak najwięcej produktów bogatych w błonnik nierozpuszczalny, dzięki temu nie będziemy mieli problemów z zaparciami, a także wzdęciami jeśli nie wypijemy odpowiedniej ilości wody.


Błonnik rozpuszczalny
Błonnik rozpuszczalny przyciąga wodę i zamienia się w żel podczas trawienia. Przez to spowalnia trawienie.

Błonnik rozpuszczalny znajduje się w otrębach owsianych, jęczmieniu, orzechach, nasionach, fasoli, tofu, niektóre rodzaje fasoli (np. czarna fasola), soczewicy, grochu i niektórych owoców, warzywach.
Niektóre rodzaje rozpuszczalnego błonnika mogą pomóc obniżyć ryzyko wystąpienia chorób serca.


Błonnik nierozpuszczalny
Błonnik nierozpuszczalny znajduje się w produktach spożywczych, takich jak owoce, warzywa, niektóre rodzaje fasoli (np. pinto),  i niektóre produkty pełnoziarniste.
Pobudza metabolizm i pomaga przechodzić żywności szybciej przez układ pokarmowy.

Przyjmować odpowiednią ilość błonnik jesteśmy w stanie zapobiec jednocześnie biegunce i zaparciom (!). To właśnie błonnik jest odpowiedzialny za odpowiednie uformowanie stolca, więc chroni nas przed powstaniem hemoroidów.


Moje kanały YouTube: JULIA YouTubeJULtube i naZDROWIE
Zapraszam na moją stronę Facebook, Instagram i Twitter

Informacje tu zawarte służą wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, nigdy nie mogą zastąpić opinii pracownika służby zdrowia.
source:
https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002136.htm
http://www.webmd.com/diet/insoluble-soluble-fiber

Prześlij komentarz