Social icons

18 października 2016

PROBIOTYKI - najważniejsza rzecz w Twojej diecie!

Probiotyki to żywe bakterie, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego, jak i całego organizmu. Nasza flora bakteryjna w jelitach nie wpływa tylko na odpowiednie trawienie, ale również na nasze samopoczucie i prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.


Jedna z moich czytelniczek poleciła mi jakiś czas temu rewelacyjną książkę Dobre Bakterie - Dr Robynne Chutkan. Jest w niej wiele bezcennych informacji na temat zdrowia i budowania odpowiedniej flory bakteryjnej.

Większość społeczeństwa ma zaburzoną jelitową florę bakteryjną - niektórzy w mniejszym, inni w większym stopniu. Niestety nowoczesny styl życia nie sprzyja zdrowiu dobrych bakterii w jelitach.






Co niszczy florę bakteryjną w jelitach?

- przetworzona żywność,
- słodycze,
- stres,
- brak snu,
- infekcje,
- zanieczyszczenie środowiska,
- alkohol,
- papierosy,
- woda kranowa (chlor),
- odwodnienie organizmu,
- mała ilość błonnika w diecie,
- nadmiar Omega 6 w diecie,
- zboża,
- rośliny strączkowe,
- niedobór witamin i minerałów,
- antybiotyki,
- środki antykoncepcyjne,
- niesteroidowe leki przeciwzapalne,
- pestycydy.







Co świadczy o nieprawidłowej florze bakteryjnej w jelitach?


- niedobory pokarmowe,
- zespół nieszczelnego jelita (leaky gut),
- kandydoza/przerost Candidy,
- nietolerancje pokarmowe (np. na gluten, jaja, mleko),
- alergie,
- astma,
- wzdęcia,
- biegunki lub zaparcia,
- obniżona odporność,
- trądzik,
- egzema,
- grzybice skóry,
- depresja,
- nerwica,
- przewlekłe zmęczenie,
- problemy hormonalne.







Choroby powiązane z nieprawidłową florą bakteryjną w jelitach


- cukrzyca,
- choroby autoimmunologiczne,
- stwardnienie rozsiane,
- choroby jelit (choroba Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita, SIBO),
- celiakia,
- choroby tarczycy,
- otyłość/nadwaga (problemy z utratą wagi i apetyt na niezdrowe jedzenie).







Jak odbudować florę bakteryjną w jelitach?


Odpowiednia dieta to podstawa. Należy wykluczyć wszystkie produkty, które zaburzają florę - patrz wyżej: "Co niszczy florę bakteryjną w jelitach?".
Musimy zacząć spożywać dobre bakterie w postaci probiotyków w jak największej ilości, by mogły one zasiedlić jelita. Przez wiele lat przetestowałam mnóstwo różnych probiotyków i jak do tej pory najlepsze pod względem działania i ceny są te probiotyki Now Foods, które aktualnie używam.

Powinniśmy wprowadzić do diety jak najwięcej produktów bogatych w błonnik, który jest pożywką dla zdrowych bakterii w jelitach. Kolejną ważną rzeczą są prebiotyki, np. cebula, czosnek, szparagi, por. Jednocześnie bardzo ważne jest byśmy pili jak najwięcej dobrej jakości wody - mówiłam o tym w filmie "Piękna SKÓRA - najprostsza RADA!".

Bardzo ważne jest również zadbanie o długi i spokojny sen, a także stosowanie metod relaksacyjnych - joga, medytacja. Warto włączyć do diety suplementację magnezu - najlepiej przyswajalny jest w tej formie. W odbudowie flory pomocne może też być Pau d'Arco.
Nie zapomnijmy też o codziennej aktywności fizycznej, najlepiej na świeżym powietrzu.

Po odbudowaniu flory bakteryjnej w jelitach ważne jest by zachować zdrową dietę. Możemy pozwolić sobie na mniej zdrowe jedzenie w 30% - czyli niezdrowy deser raz lub dwa razy w tygodniu nie powinien spowodować zaburzenia flory i problemów trawiennych. Ważne jednak, by nie przesadzać z przetworzoną żywnością, cukrem i wszystkimi innymi produktami, które zabijają dobre bakterie w jelitach, bo wtedy problem utworzy się na nowo.














Probiotyki - powyżej 50 miliardów na kapsułkę/porcję:




Dostępność: tutaj


Dostępność: tutaj







Prebiotyk:



Dostępność: tutaj






Moje kanały YouTube: Julia Caban kanał YouTubeJULtube i naZDROWIE
Zapraszam na moją stronę Facebook, Instagram i Twitter

Informacje tu zawarte służą wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, nigdy nie mogą zastąpić opinii pracownika służby zdrowia.

Post zawiera linki afiliacyjne - co to oznacza?

source: 1, 2

13 komentarzy

  1. Bardzo przydatny i merytoryczny wpis. Sama mam problemy z trawieniem i informacje tu zawarte na pewno mi się przydadzą. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że pomagam! Taki jest mój cel :) Dziękuję!

      Usuń
  2. Z Twoich rad zawsze korzystam! Jestes cennym zrodlem informacji Juleczko :* dziekuje za kolejny, pomocny wpis!

    OdpowiedzUsuń
  3. Juleczko, w sumie to mam jeszcze do Ciebie pytanie :)
    Jak sie bierze te rozne suplementy, to czy trzeba zrobic od nich przerwe? Czy mozna brac "nonstop"? Biore multivitamine dla kobiet, biotyne, enzymy trawienne i ginko biloba. Zamierzam tez dokupic teraz probiotyki, ktore polecasz i magnez. Wszystko zawsze biore rano po sniadaniu. Czy powinnam zrobic przerwe? Dziekuje z gory za odp :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co to suplementów i przerwy w ich braniu to wszystko zależy do danego suplementu - najczęściej przerwy trzeba robić w braniu ziołowych suplementów, ale np. probiotyki trzeba brać regularnie, w szczególności jeśli nie spożywa się codziennie dużej ilości fermentowanych produktów, które odżywiają florę bakteryjną w jelitach :)

      Usuń
    2. Enzymy trawienne jeśli Ci pomagają to brałabym je nadal, bez przerw - z wiekiem niestety mamy ich coraz mniej.

      Usuń
    3. Brałabym również mulitiwitaminę i magnez, ale sprawdź czy nie przyjmujesz dziennie za dużo biotyny, bo myślę, że multiwitamina może mieć jej sporą ilość, więc zrobiłabym przerwę :) Od Ginko też bym zrobiła przerwę i brała w okresach przed wzmożoną pracą mózgu - np. przed sesją :)

      Usuń
  4. Reklamujesz iherb a czy nie ma tańszych odpowiedników, które można kupić w pl?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie i mozna, ale iherb to zrodlo dobrej jakosci produktow, poza tym maja wiekszy wybor, wieksze dawki i "czyste" leki bez zbednych dodatkow. Oplaca sie inwestowac w zdrowie :)

      Usuń
    2. To bardziej rekomendacja niż reklama :) Probiotyki tej firmy przetestowałam i stosuję już od dłuższego czasu z pozytywnymi rezultatami.

      Można je dostać wszędzie - a nie tylko na iherb, więc jeśli nie chcesz korzystać z linków które podałam, to możesz poszukać ich w internecie. Może i nawet w polskiej aptece znajdziesz (ale nie gwarantuje, że w tak samo niskiej cenie). Sama szukałam najtańszego ich źródła, bo spożywam je regularnie i chcę je kupować w najniższej cenie. Jak do tej pory na iHerb były i są nada dostępne w najatrakcyjniejszej cenie. Jak znajdę je gdzieś taniej to dam linka :)

      Usuń
  5. Julio powiedz proszę jak u Cb z jelitami i Cronhem? Przeglądałam właśnie Twoje filmiki na yt o walce z tą chorobą, o tym jak odstawiłaś leki i zmieniłaś dietę ( btw. cierpię na "kuzynkę" Crohna - wrzodziejące zapalenie jelit), nadal cieszysz się remisją bez leków? Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń