MAGNEZ - najważniejszy minerał, którego większość osób ma NIEDOBORY! Jakie są objawy? Funkcje i właściwości magnezu.
Magnez jest najważniejszym minerałem w całym organizmie. Dlaczego? Ponieważ jest to minerał, który pełni aż 300 funkcji w ciele i jest równocześnie odpowiedzialny za gospodarkę innych minerałów. Jeśli mamy niedobory magnezu to automatycznie cały organizm zaczyna szwankować. 



Przyczyny niedoboru magnezu


- zespół nieszczelnego jelita (o którym pisałam więcej tutaj)
- przewlekły stres
- nieodpowiednia dieta (bogata w przetworzone jedzenie i produkty GMO)
- choroby autoimmunologiczne

Ponad 80% społeczeństwa ma niedobory magnezu, a większość nawet nie zdaje sobie z tego sprawy.







Objawy niedoboru magnezu


1. Skurcze mięśni nóg i łydek
Magnez jest niezbędny do prawidłowej pracy układu nerwowego. Reguluje napięcie mięśni. Działa rozkurczowo i rozluźniająco. Zespół niespokojnych nóg jest kolejną oznaką niedoboru magnezu. Aby pozbyć się skurczy nóg i zespołu niespokojnych nóg, warto zwiększyć spożycie zarówno magnezu, jak i potasu.


2. Problemy ze snem i bezsenność
Niedobór magnezu jest często przyczyną zaburzeń snu, a także ataków paniki i stanów lękowych. Magnez ma kluczowe znaczenie dla związku GABA, który pełni funkcję głównego neuroprzekaźnika o działaniu hamującym w całym układzie nerwowym. GABA odpowiada za zmniejszanie pobudliwości i rozluźnienie mięśni, uspokaja mózg i pomaga w relaksacji.
Magnez dobrze przyjmować przed snem lub z kolacją, bo jest to najlepszy pora dnia, aby wziąć ten suplement.


 3. Migrenowe bóle głowy
Niedobór magnezu może powodować bóle głowy i migreny. Magnez odgrywa ważną rolę w regulowaniu neuroprzekaźników w organizmie. Badania wykazały, że przyjmowanie codziennie nawet już 360-600 miligramów magnezu zmniejsza częstość występowania bólów głowy i migren nawet o 42 procent.


4. Nerwowość i rozdrażnienie
Niedobór magnezu może wpływać na układ nerwowy, a jego skutki uboczne mogą powodować drażliwość i nerwowość. Im większe niedobory tym większy problem ze stanami lękowymi, a także depresją.
Magnez jest potrzebny do każdej funkcji komórek (od jelit po mózg), więc wpływa nie tylko na nasze samopoczucie fizyczne, ale również psychiczne.


5. Ciągłe zmęczenie i brak energii
Brak energii, osłabienie i zmęczenie są częstymi objawami niedoboru magnezu. Większość pacjentów z przewlekłym zmęczeniem ma również niedobór magnezu. Już 300-1000 miligramów magnezu dziennie może w znacznym stopniu pomóc w walce z przewlekłym zmęczeniem.


6. Cukrzyca typu II
Naukowcy z Wielkiej Brytanii odkryli, że niski poziom magnezu był 10 razy częściej spotykany u chorych na cukrzycę. Dieta bogata w magnez znacząco zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2 ze względu na znaczącą rolę magnezu w metabolizmie cukru. Udowodniono, że dodanie nawet niewielkiej ilości suplementu magnezu (100 miligramów dziennie) obniżyło ryzyko cukrzycy aż o 15 procent!


7. Osteoporoza i osteopenia
Aż połowa magnezu znajduje się w kościach. To szczególnie ważna informacja dla osób starszych, które są najbardziej narażone na ubytki masy kostnej.
Badania wykazały, że uzupełnienie magnezu znacząco spowolniło rozwój osteoporozy i to po zaledwie 30 dniach. Oprócz zażywania suplementu magnezu, warto dodatkowo przyjmować suplement witaminy D3 i K2 (polecam ten w kroplach Thorne) w celu utrzymania zdrowej gęstości kości.


8. Ból mięśni i Fibromialgia
Pacjenci z fibromialgią mają często niedobory magnezu w organizmie. Badania wykazały, że magnez pomaga w łagodzeniu objawów fibromialgii. Zwiększona konsumpcja magnezu zmniejsza ból oraz wpływa pozytywnie na jakość krwi. Magnez bierze udział w większości reakcji enzymatycznych, wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego i nerwowego. Jest niezbędny przy regulacji poziomu w organizmie wiele innych witamin i minerałów.


9. Wysokie ciśnienie krwi
Magnez współpracuje z wapniem w celu regulowania ciśnienia krwi i ochrony serca. Jeśli masz niedobory magnezu, to często masz również niski poziom wapnia, a także tendencję do nadciśnienia tętniczego i wysokiego ciśnienia krwi.
Nadciśnienie tętnicze powoduje 50% udarów niedokrwiennych na świecie. Badania wykazały, że dieta bogata w magnez może zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru mózgu.




Najlepszy suplement magnezu jaki spożywałam - Calm


Dobrze absorbowana Witamina D3/K2 w kroplach





Funkcje i właściwości magnezu w organizmie

Magnez pełni 3 biologiczne funkcje w każdej tkance ciała. Magnez bierze udział w produkcji energii, ochronie komórkowej i budowie fizycznej. Ochrania i regeneruje organy układu trawiennego.
Magnez i energia
Każdy organ układu trawiennego jest zbudowany z komórek, które potrzebują energii, by odpowiednio funkcjonować. Energia jest przekształcana z kwasów tłuszczowych lub glukozy w nośniki energii zwane ATP. Układ trawienny nie może działać prawidłowo bez ATP, a komórki nie mogą przekształcić cukru i tłuszczu w energię bez magnezu.

Magnez i regeneracja 
Organy są zbudowane z jednostek funkcjonalnych zwanych komórkami. Zdrowie całego organu jest bezpośrednim wynikiem zdrowia strukturalnego komórek. Komórki zachowują swoją strukturę przez składanie aminokwasów z białek otrzymywanych z diety. Naprawiają one komórki lub stają się częścią samych komórek. Ten proces biologiczny nazywa się syntezą białek i wymaga zarówno magnezu, jak i DNA.


Magnez i ochrona narządów
Magnez chroni nasze narządy trawienne przed czynnikami, które powodują ich uszkodzenia: stan zapalny, stres oksydacyjny i zwapnienie.

Magnez działa przeciwzapalnie w naturalny sposób. Łączy się z najbardziej przeciwzapalnymi związkami - melatoniną i glutationem. To dlatego niedobór magnezu prowadzi do stanów zapalnych i nieprawidłowego funkcjonowania serca oraz jelit. Niedobory magnezu występują u 88% osób cierpiących na choroby zapalne jelit.

Magnez niweluje skutki stresu oksydacyjnemu, przez tworzenie ceruloplazminy, enzymu, który utrzymuje żelazo we krwi, zamiast gromadzić toksyczne poziomy tego pierwiastka w naszych komórkach. Stres oksydacyjny uszkadza narządy, a nadmiar żelaza w jelitach jest przyczyną zapalenia i zespołu rozrostu bakteryjnego (SIBO) u dorosłych i dzieci.

Magnez reguluje hormony pobudzające wchłanianie wapnia w kościach oraz zapobiega nadmiernemu gromadzeniu się wapnia w tkankach miękkich i innych narządach. Leczy uszkodzenia spowodowane przez zwapnienia w narządach trawiennych.


Magnez i enzymy trawienne
Magnez ułatwia przeżuwanie pokarmu, które rozkłada jedzenie i sygnalizuje narządy trawienne, że czas zabrać się do pracy.
Magnez pobudza gruczoły ślinowe do produkcji śliny, która rozkłada węglowodany. Reguluje również wapń w celu zapobiegania kamieniom ślinowym (podobne do kamieni nerkowych).


Magnez i żołądek
Nasz żołądek produkuje kwas, który rozpoczyna trawienie białka i zabija bakterie znajdujące się w naszym pożywieniu. Komórki naszego żołądka potrzebują magnezu do produkcji kwas żołądkowego i aktywowania enzymów trawiących białka.


Magnez i trzustka
Wraz z pierwszym kęsem jedzenia, trzustka wysyła enzymy, które trawią węglowodany, białka i tłuszcze. Do wytwarzania tych enzymów niezbędny jest magnez. Magnez zapobiega rakowi i zapaleniu trzustki. Pomaga także w regenerowaniu jelit.


Magnez i zgaga/refluks
Niedobór magnezu powoduje zgagę. Wytwarzanie kwasu żołądkowego jest niemożliwe bez udziału magnezu. Magnez pomaga zapobiegać rozwojowi SIBO poprzez jego rolę w produkcji kwasu żołądkowego. Jedną z głównych ról kwasu żołądkowego jest zabijanie bakterii z pokarmu, który spożywamy. Kwas żołądkowy chroni nas przez infekcjami bakteryjnymi, które w rezultacie mogą doprowadzić do wrzodów żołądka, a następnie zgagi.

Magnez i odpowiednie trawienie
Rola magnezu jest niezwykle ważna w podstawowych procesach trawiennych i pomaga praktycznie w każdej fazie trawienia. Jeśli masz problemy z układem trawiennym, zmagasz się z zapaleniem jelita lub chorobą Leśniowskiego-Crohna to sprawdź czy nie potrzebujesz rozpocząć suplementacji magnezu.



Komentarz od jednej z Was :)







Moje kanały YouTube: Julia Caban kanał YouTubeJULtube i naZDROWIE
Zapraszam na moją stronę Facebook, Instagram i Twitter
Informacje tu zawarte służą wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, nigdy nie mogą zastąpić opinii pracownika służby zdrowia.
Post zawiera linki afiliacyjne - co to oznacza?
source: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 1011

5 komentarzy

  1. Wielkie dzięki za taki zasób informacji. O wielu z nich nawet nie miałam pojęcia a niedobór magnezu niestety jest moim problemem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że pomogłam :) Pozdrawiam cieplutko!

      Usuń
  2. Hej Julia :). Wybacz, ze zabieram czas, ale mam do Ciebie pytanie. Pamiętam post, w którym pisalaś o przykrych skutkach odstawienia antykoncepcji hormonalnej, a konkretniej o wypadaniu włosów. Ja miesiąc temu również odstawiłam tabletki i od paru dni moje włosy zaczynają wypadać w większej ilości, przy tabletkach wypadało bardzo mało. Wiem, ze jest to naturalne, ale chciałabym wiedzieć, czy jest jakiś sposób aby przebiegło to łagodniej? Jak zatrzymałaś u siebie to wypadanie? Czy po prostu wypadło co miało wypaść i samo z siebie przestało? Pamietam zdjęcia całych kosmyków włosów dlatego jestem ciekawa czy same przestały, czy da się sobie jakoś pomóc. Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź :) P.S. Badam swój organizm, ostatni raz w marcu, więć raczej wykluczam jakieś inne problemy. Aha jeszcze jedno! Czy da się zrobić jakieś badanie które jednoznacznie mogłoby potwierdzić lub zaprzeczyć łysienie androgenowe? Poziom DHT wystarczy? Wiem, że nie jesteś lekarzem, ale często osoby których problem dotyczy mają większą wiedze niż specjaliści, niestety..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej :) Zrobiłabym wszystkie badania hormonalne. Włosy przestały mi wypadać gdy uregulowałam hormony od wewnątrz :) Od tamtej pory mam spokój gdy hormony są w równowadze, ale nadal mam skłonność do problemów hormonalnych i muszę bardzo uważać np. na stres i na dietę.

      Usuń
    2. Dziękuję :). Robiłam, wyszły bardzo dobrze, powiedziano mi, że z takimi śmiało mogę zachodzić w ciążę. Jedynie nie zrobiłam tego DHT. Włosy pewnie szaleją po nagłym spadku estrogenów, dlatego własnie zastanawiam się czy da się coś zrobić żeby organizm nie odczuwał tak boleśnie tego nagłego spadku. Również mam problem ze stresem, dlatego bardzo dobrze Cię rozumiem, życzę dużo zdrówka i spokoju :)!

      Usuń

Contact

© Julia Caban
DESIGN by THE BASIC PAGE