18.09.2015

Najlepsza DIETA przy PCOS - rady w pigułce

Dieta odgrywa ogromną rolę przy zespole policystycznych jajników. To właśnie dzięki prawidłowej diecie pozbyłam się symptomów PCOS. Dzisiaj podzielę się z Wami moimi radami i mam nadzieję, że pomogą Wam tak dobrze i jak mi :)


Insulina, a zespół policystycznych jajników


Insulina jest niezwykle ważnym hormonem, dzięki której glukoza jest łatwiej zużywana przez komórki mięśni i tkanki tłuszczowej. Wysoki poziom insuliny w organizmie prowadzi do wzrostu wagi, stłuszczenia wątroby, przebarwień, wysokiego cholesterolu, nieregularnych miesiączek i również zwiększonego apetytu na słodycze.

Unormowanie poziomu insuliny jest ogromnie ważne przy PCOS. Przetworzone produkty powodują skoki insuliny we krwi. Powinno się również unikać tłustych produktów.

Insulina nie jest oczywiście jedynym hormonem, który wpływa na zespół policystychnych jajników, bo wtedy wszyscy z PCOS mieliby również cukrzycę ;)






produkty, których trzeba unikać przy PCOS


mleko i nabiał
Spożywanie mleka podwyższa testosteron, ponieważ zawiera białka, które wpływają na poziom tego hormonu w organizmie. W przypadku PCOS normalny poziom testosteronu już i tak jest wyższy niż u zdrowych osób, więc produkty mleczne dodatkowo zwiększają problem.

soja
Soja mocno wpływa na gospodarkę hormonalną. Niestety negatywnie i dlatego powinniśmy jej unikać. Opóźniają okres i podwyższa poziom prozapalnych estrogenów. U siebie widzę niemal natychmiastowo negatywne skutki jej spożywania i napiszę o tym nieco więcej już niedługo. Soja, nieważne w jakiej formie, nawet "zdrowe" natto będzie wpływała negatywnie na osoby zmagające się z PCOS.

niezdrowe tłuszcze
Powinno się unikać tłuszczów nasyconych, uwodornionych i trans. Te tłuszcze są w czerwonym mięsie i nabiale. Powodują nadmierną produkcję estrogenu, a także może utrudniać wchłanianie substancji odżywczych i powodować przyrost masy ciała.






produkty, które powinno się spożywać przy pcos


owoce
Owoce są bogatym źródłem błonnika, witamin, minerałów i składników odżywczych. Wiele kobiet z PCOS unika jedzenia owoców, bo obawia się skoków poziomu cukru we krwi, a tym insuliny.
Jednak owoce odgrywa ważną rolę w dostarczaniu składników odżywczych, których potrzebujemy do walki z PCOS. Staramy się jeść jak najwięcej owoców, które ma niższy IG. Dodatkowo możemy je jeść z nasionami lub orzechami, bo jak białko pomagają regulować skoki cukru we krwi.
Owoce o niskiej IG to np. wiśnie, śliwki, grejpfruty, jabłka, gruszki, suszone morele, winogrona, kiwi, pomarańcze.

warzywa
Kolorowe warzywa są bogatym źródłem przeciwutleniaczy i powinny być uwzględnione w diecie PCOS. Badania dowiodły, że kobiety z zespołem policystycznych jajników mają wyższy wskaźnik stresu oksydacyjnego. Oznacza to, że musimy włączyć przeciwutleniacze by walczyć z tym stresem.

zielenina
Zielone, liściaste warzywa mają najwięcej składników odżywczych na ilość kalorii niż jakiekolwiek inne jedzenie. Są bogate w żelazo, wapń, potas, i magnez, jak również witaminy K, C, E, B i wiele innych.

witaminy z grupy B
Witaminy z grupy B odgrywają istotną przy PCOS. Witaminy B są odpowiedzialne za metabolizm cukru i tłuszczów, funkcje tarczycy oraz równowagę hormonalną. Odgrywa istotną rolę w leczeniu PCOS.

zdrowe tłuszcze
Nie każdy tłuszcz jest zły i spożywanie zdrowych tłuszczy jest niezbędne przy PCOS.
Niezbędne kwasy tłuszczowe są bardzo ważne dla zachowania odpowiednich ścian komórkowych, które pozwalają na wchłanianie się dobrych składników pokarmowych i blokowanie wchłaniania się toksyn. Są one również ważne dla równowagi hormonalnej, utrzymania odpowiedniej wagi i podtrzymania płodności.
Te zdrowe tłuszcze znajdują się np. w orzechach, nasionach, awokado i oliwkach.






Probiotyki


Probiotyki, które na mnie działają i które mogę polecić to Now Foods, Probiotic-10, 50 Billion (najlepsze z najlepszych - efekty po nich mnie zaskoczyły) i Now Foods, Probiotic-10 25 Billion (ale tych muszę brać dziennie 2 tabletki by widzieć efekty).

Dobrze jest zrobić co jakiś czas (minimum raz na 3 miesiące) kurację probiotykową, by pozbyć się złych bakterii z jelit i uzupełnić dobre. Kuracja probiotykowa: 5-10 dni należy przyjmować 400-500 miliardów/billion probiotyków rano, najlepiej na pusty żołądek lub ze śniadaniem, np. wysypać zawartość kapsułek do koktajlu - jedynie ważne jest, by nie jeść wtedy śniadania, które jest gorące, żeby po prostu nie zabić tych bakterii.

Najważniejsze, żeby miały dużą ilość szczepów bakterii (co najmniej 10 różnych szczepów) i przynajmniej kilkadziesiąt miliardów (nie milionów) bakterii.
Niestety pomimo, że w całym swoim życiu przetestowałam wiele probiotyków - praktycznie wszystkie dostępne na rynku polskim i jedyne jakie dawały jakiekolwiek rezultaty to były probiotyki VSL#3 (które są dostępne też pod nazwą Vivomixx). Niestety musiałam brać je codziennie, by czuć efekty, a ich koszt jest ogromny (ponad 100 zł za 10 dni), więc zaczęłam testować polecane na forum probiotyki z rynku zagranicznego. Teraz zaopatruję się na iHerb, więc za wysyłkę do Polski płacę tylko niecałe 10 zł.

Na wzdęcia stosuję również preparat Floraphage polecony mi przez lekarza Dr. Howarda Liebowitz'a, M.D. z Los Angeles. Coś niesamowitego! Zdecydowanie warto brać go razem z probiotykami, bo polepsza ich działanie.

Więcej o probiotykach pisałam tutaj: PROBIOTYKI - najważniejsza rzecz w Twojej diecie!







suplementy
Ciężko jest uzyskać odpowiednie ilości wszystkich witamin i minerałów, które faktycznie potrzebujesz zmagając się z zespołem policystycznych jajników. Wiele kobiet z PCOS brakuje niektórych składników odżywczych.
Niedobory dopiero po wielu miesiącach, a czasami latach wychodzą w badaniach krwi, więc warto monitorować spożywanie składników odżywczych przez Cronometer i przyjmować dobrej jakości suplementy. Przy PCOS potrzebujemy koniecznie: witamin A, D, E, C, B1, B2, B3, B6, B12, kwas foliowy, magnez, żelazo, cynk, chrom, selen i mangan.





Witaminy B


Codziennie spożywam płatki drożdżowe fortyfikowane w odpowiedniej ilości w witaminy B.
Dostępne tutaj (wcześniej stosowałam kompleks witamin z grupy B - dokładnie tutaj)







Witamina D3 i K2


Pisałam o niej już wiele razy, np. tutaj - [link]
Dostępna tutaj (ten preparat jest zdecydowanie moim ulubionym pod względem działania, składu i smaku) oraz tutaj (dla wegan) lub jeśli ktoś woli w formie kapsułek - tutaj (też mogę polecić, ponieważ ma przyjemną formę - jak cukierek do ssania). Smakowa wersja (ta ze zdjęcia) jest do kupienia tutaj, ale nie przepadam za jej smakiem - za słodki.







L-glutamina


Pisałam o niej tutaj, leczy zespół nieszczelnego jelita,
Dostępna tutaj w kapsułkach i tutaj w formie białka (wychodzi ekonomiczniej, bo ponad 5000 mg l-glutaminy w porcji).
Zamierzam ją brać dopóki nie wyleczę w 100% cieknącego jelita. 





Enzymy

Jeśli macie problemy trawienne, wzdęcia lub zgagę to oprócz Floraphage zakupcie enzymy ułatwiające trawienie. Zawierają Betaine HCI, więc mogą pomóc również przy trądziku. Najlepiej brać przy każdym posiłku.
Dostępne tutaj.






Witamina C


Ta witamina jako, że nie jest produkowana w naszym organizmie, to musi zostać dostarczona w odpowiedniej ilości.

Jest to również jedyny produkt, który spożywam gdy się rozchoruję i wtedy przyjmuję ją w sporej ilości - zawsze pomaga.

Witamina C usuwa także metale ciężkie z organizmu. Więcej o niej pisałam - Jak dawkować witaminę C?

Polecam witaminę C w naturalnej postaci - Acerola. O wiele lepsza niż zwykła witamina C, bo nie mam po niej takich skutków ubocznych jak np. biegunka ;) Poniżej sproszkowana Acerola wraz z dodatkiem naturalnych wyciągów z owoców i rutyną, dzięki czemu jest o wiele łatwiej przyswajalna.



Rady przy PCOS


- dbaj o zdrową florę bakteryjną w jelitach
- jedź produkty bogate w błonnik - unikaj spożywania produktów przetworzonych i soków
- jedź produkty z niskim IG i ładunkiem glikemicznym
- wprowadź jak najwięcej warzyw do diety
- dodawaj zielone liście do koktajli owocowych
- dodawaj białko do posiłków węglowodanowych, by minimalizować skoki glukozy we krwi





Dodatkowo przy PCOS pomaga


- minimalizuj stres (joga, medytacja)
- ćwicz regularnie
- dbaj o siebie




Moje kanały YouTube: Julia Caban kanał YouTubeJULtube i naZDROWIE
Zapraszam na moją stronę FacebookInstagram i Twitter
Informacje tu zawarte służą wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, nigdy nie mogą zastąpić opinii pracownika służby zdrowia.
Post zawiera linki afiliacyjne - co to oznacza?
SHARE:

8 komentarzy

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kurcze trochę drogie te probiotyki ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcześniej też tak myślałam i kupowałam tanie probiotyki z apteki, wydawałam na nie mnóstwo pieniędzy, a efektów brak - teraz biorę probiotyki min. 50 miliardów Now Foods i już kilka razy uratowały mnie w zaostrzeniu choroby Leśniowskiego-Crohna - między innymi dzięki nim doszłam do remisji choroby bez brania leków :)

      Usuń
  3. Od kiedy zaczelam stosowac diete tj zero nabialu ii glutenu plus suplementy moje objawy zwiazane z insulina minely i mam nadzieje ze jestem na dobrej drodze...jednak zbadalam progesteron w 22 dniu cyklu i mam bardzo niski 0,73 i stad mam odp. na moje nieregularne cykle ??? a jak u Ciebie wyglada sytucja z progesteronem???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. u mnie aktualnie wszystkie wyniki badań są już unormowane, USG w normie i tak samo mam regularny okres :)

      Usuń
  4. a co ze strączkami? spożywać czy nie?

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszalam że przy braniu witaminy D powinno sie brac tez witamine K2mk7

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadzam się, sama również biorę witaminę d3+k2 marki Thorne w kropelkach, brałam też Michael's, ale Thorne lepiej działa :)

      Usuń

© Julia Caban | Blogger Template Created by pipdig