Sen to jedna z podstawowych potrzeb ciała, którą w dzisiejszych czasach bardzo często lekceważymy i o której zapominamy. Brak odpowiedniej jakości snu doprowadził ostatnio mój układ odpornościowy do mocnego osłabienia i w tym wpisie postanowiłam podzielić się z Wami moimi obserwacjami i przemyśleniami na temat powiązania snu z trądzikiem i wyglądem naszej skóry.





czym jest sen?


Według słownika PWN, sen to naturalny stan umożliwiający organizmowi odpoczynek. Sen polega na obniżeniu wrażliwości na bodźce, spowolnieniu funkcji fizjologicznych oraz czasowym zaniku świadomości.





po co śpimy?

Gdy śpimy nasze ciało w końcu ma szansę rozpocząć proces regeneracji. Komórki naszych organów są odnawiane regularnie, np. naskórek potrzebuje na to 10-30 dni, a czerwone krwinki 4 miesięcy, a wątroba aż 6-12 miesięcy.
Zauważyliście, że w czasie choroby mamy większą potrzebę na sen? Moja skóra zawsze lepiej wygląda w trakcie i po chorobie - jej koloryt jest wygładzony, a wyprysków jest mniej. Oczywiście sen to nie jedyny powód takiego stanu i o tym też napiszę niedługo!




odpowiednia ilość snu może leczyć trądzik?


Sen przeciwdziała skutkom stresu poprzez poprawę systemu odpornościowego, a to sprawia, że trądzik może się szybciej goić.

Chodzenie spać o tej samej godzinie (najlepiej przed 22), unikanie jedzenia na 3-4 godziny przed zaśnięciem, odcięcie się od źrodła światła niebieskiego (telewizor, monitor komputera czy telefonu) na co najmniej godzinę przed pójściem spać może znacznie poprawić poprawić jakość snu. To wpływa pozytywnie na nasz układ immunologiczny, a jednocześnie na cały nasz organizm.





sen zmniejsza stan zapalny


Kolejny ważny powód, dla którego powinniśmy postarać się o uzyskanie jak najlepszej jakości sen każdej nocy. Stan zapalny prowadzi o wielu schorzeń i chorób, nie tylko do zaostrzenia trądziku.





niedobór snu wpływa na insulinoodporność

Nieodpowiednia ilość snu zmniejsza wrażliwość na insulinę, a to może przyczynić się do powstawania trądziku i innych poważnych schorzeń jak np. PCOS i łysienie androgenowe.



potrzebujesz więcej snu niż myślisz


Większość osób uważa, że 6-7 godzin snu to wystarczająco ilość, ale niestety mało osób bierze pod uwagę fakt, że gdy kładziemy się spać to nie zawsze zasypiamy od razu, a do tego jeśli nasz styl życia nie jest najzdrowszy (o tym napiszę w kolejnym artykule na temat trądziku) to nasz sen może być płytki, a to nie wpływa najlepiej na regenerację organizmu. Lepiej dać sobie więcej czasu na sen i zamiast kłaść się spać po 23, zacznijmy odpoczynek w łóżku co najmniej 1-2 godziny przed planowanym zaśnięciem.






moje rady jak uzyskać lepszej jakości sen


1. wsłuchaj się w zegar biologiczny - najlepszy sen uzyskujemy śpiąc od 22
2. sypialnia powinna być odpowiednio ciemna - wpływa to na wytwarzanie melatoniny
3. ćwicz w ciągu dnia - najlepiej jogę, bo relaksuje całe ciało
4. pij sporo dobrej wody w ciągu dnia - odwodnienie wstrzymuje regenrację organizmu
5. nie jedź przed snem na co najmniej 3-4 godziny
6. połóż się do łóżka na 1-2 godziny przed planowanym zaśnięciem
7. poczytaj książkę przed zaśnięciem lub medytuj, by się zrelaksować - niech to będzie czas dla Ciebie
8. wieczorem przygotuj listę rzeczy do zrobienia na następny dzień, by nie martwić się o to przed zaśnięciem
9. zamiast kawy, lepiej weź 25 minutową drzemkę
10. zadbaj o odpowiedni materac i pościel - warunki do spania powinny być jak najlepsze, ponieważ w łóżku spędzamy dziennie 8-10 godzin






co wpływa na zdrowszy sen?


Melatonina
Hormon, który wpływa na przewód pokarmowy, reguluje zasypianie, budzenie się oraz fazy snu. Nie powinno się go stosować regularnie, ale tylko w celu wyregulowania snu, np. podczas podróży - niweluje jet lag.


Dostępność: iHerb



Witamina B12
Wpływa między innymi na odpowiednie funkcjonowanie układu nerwowego. W wyniku braku witaminy B12 dochodzi do zaburzeń metabolizmu i syntezy kwasów nukleinowych.


Dostępność: iHerb



5-HTP
Jest to naturalnie występujący aminokwas, prekursor serotoniny. Jeśli problemy ze snem są związane ze stresem to 5-HTP (5-Hydroksytryptofan) może bardzo pomóc. Wpływa na odpowiednie wydzielanie melatoniny.


Dostępność: iHerb


Melisa
To znane i uniwersalne zioło, które ma działanie uspokajające, a także rozkurczające (zalecane do stosowania przy wzdęciach, zaparciach i niestrawności). Świetne zioło do picia wieczorem zamiast herbaty.

Dostępność: iHerb


Dostępność: Sprawdź gdzie najtaniej



Chmiel i Kozłek
Obie rośliny pomagają przy bezsenności. Wpływają na relaksację i szybsze wejście w fazę snu, więc mogą one pomóc jeśli ciężko nam szybko zasnąć.


Dostępność: iHerb



Moje kanały YouTube: Julia Caban kanał YouTubeJULtube i naZDROWIE
Zapraszam na moją stronę Facebook, Instagram i Twitter

Informacje tu zawarte służą wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, nigdy nie mogą zastąpić opinii pracownika służby zdrowia.
Post zawiera linki afiliacyjne - co to oznacza?
source: 1, 2, 3, 4, 5

6 komentarzy

  1. Każdy Twój post czytam z wielką uwagą i ciekawością :)Obserwując swój organizm widzę, że dłuższy sen korzystnie wpływa nie tylko na lepszy wygląd cery, ale też na mój humor, nastawienie do życia i ludzi. Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jesteś przecudownym człowiek.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam Cię za te wszystkie przydatne posty! Właśnie dzięki Tobie zaczęłam więcej i lepiej spać. Przekonałam się, że to daje bardzo dużo. Rzadko zostawiam po sobie komentarz, choć obserwuje już od bardzo dawna i doceniam ciężką pracę. Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń

Contact

© Julia Caban
DESIGN by THE BASIC PAGE