21.05.2017

Przerost flory bakteryjnej SIBO - przyczyny, objawy, naturalne leczenie

SIBO to zespół przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego (Small Intestinal Bacterial Overgrowth). Do tego powstania tego schorzenia prowadzi rozrost złych bakterii, które nie powinny znajdować się w jelicie cienkim w takiej ilości. Mało osób zdaję sobie sprawę jak dużym problemem jest SIBO. Niestety to schorzenie jest rzadko diagnozowane, bo lekarze nie zlecają odpowiednich badań. Duża część osób cierpi z powodu utrudniających życie objawów przez wiele lat. W następnie prowadzi to do powstania poważniejszych chorób przewlekłych. Osobiście zmagałam się z SIBO i w dzisiejszym poście postaram się dokładnie opisać ten problem.

Występowanie bakterii w jelicie grubym jest czymś normalnym, ale to w jelicie cienkim dochodzi do wchłaniania składników odżywczych z pożywienia, dlatego nadmiar złych bakterii może mieć poważne skutki i może prowadzić do niedoborów. Symptomy SIBO są podobne do IBS, czyli do zespołu jelita drażliwego.
Przy SIBO często występuje sporo nieprzyjemnych objawów, takich jak wzdęcia, opuchnięty brzuch, biegunka i ból.
W konsekwencji może to prowadzić do powstania wrzodów. Niestety antybiotykoterapia przy SIBO daje słabe rezultaty i głównie odpowiednia zmiana dieta może dać długotrwałe efekty.
SIBO często towarzyszy innym chorobom, np. celiakii, chorobie Leśniowskiego-Crohna, schorzeniom wątroby.


Artykuł ten przygotowałam na prośbę Aldony, którą cieplutko pozdrawiam :)

Objawy SIBO, zespołu przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego:


  • nudności i wymioty
  • wzdęcia
  • gazy
  • biegunka
  • zaparcia
  • refluks
  • utrata wagi
  • ból stawów
  • niedobór składników pokarmowych (np. witamin A, D, E i K, B12, żelaza, wapnia, magnezu)
  • zmęczenie
  • depresja
  • wysypki
  • trądzik (w tym trądzik różowaty)
  • egzema
  • astma





    Jak rozpoznać SIBO? Jakie badania wykonać?

       Przy rozpoznawaniu SIBO najczęściej wykonuje się test oddechowy z użyciem glukozy lub  laktulozy. Testy te pozwalają wykryć wodór i metan. Gazy te są wytwarzane przez kolonie złych bakterii wywołujących SIBO.
    Przed wykonaniem badania trzeba się odpowiednio przygotować. Powinno się stosować specjalną dietę ustaloną przez lekarza przez kilka dni. Test trwa 3 godziny i polega na wypiciu roztworu zawierającego laktulozę lub glukozę.





      Przyczyny SIBO:

      • antybiotyki
      • leki (np. leki zmniejszające ilość kwasu żołądkowego, PPI, inhibitory pompy protonowej)
      • szczepienia
      • hormonalne środki antykoncepcyjne
      • niedostateczne wydzielanie kwasu żołądkowego
      • osłabiony układ odpornościowy (spowodowany przez np. niedożywienie, przewlekły stres), co zwiększa przepuszczalność jelit i skutkuje poniższym punktem:
      • zespół jelita nieszczelnego (to również jest skutek SIBO, więcej tutaj)
      • nieodpowiednia prozapalna dieta (spożywanie produktów przetworzonych, o niskiej zawartości składników odżywczych)
      • niedobór probiotyków i prebiotyków
      • stres
      • narkotyki
      • obciążanie układu pokarmowego (częste jedzenie posiłków, przejadanie się, podjadanie między posiłkami)
      • multi-tasking podczas jedzenia
      • przeszczepienie flory kałowej
      • nieodpowiednio wykonane na jelitach zabiegi medyczne
      • zakażenie Helicobacter pylori
      • starzenie się organizmu
      • cukrzyca
      • czynniki środowiskowe (papierosy, zanieczyszczenie powietrza, słaba higiena)
      • infekcje



      Leczenie SIBO - ważne informacje:

      Zioła
      Badania wykazały, że naturalne produkty ziołowe takie jak np. olejek oregano (tutaj)ekstrakt z berberyny (tutaj)ekstrakt z piołunu (tutaj)ekstrakt z melisy (tutaj) i ekstrakt z korzenia barbery indyjskiej (tutaj) dają świetne rezultaty w leczeniu SIBO.

      SIBO, a ilość posiłków
      Warto spróbować jeść częściej, a mniej - 5-6 małych posiłków dziennie. Dzięki temu nadmiar jedzenia nie będzie zalegał w żołądku. U osób zdrowych jest na odwrót - lepiej jeść mniej posiłków dziennie i robić dłuższe (16-18 godzinne) przerwy między kolacją, a śniadaniem. Dzięki temu pozwalamy jelitom regenerować kosmki jelitowe, a cały organizm może odpocząć od ciągłego trawienia, więc mamy w rezultacie więcej energii. Przy SIBO może to jednak być trudne. Zazwyczaj występuje niedobór kwasu żołądkowego, a przez trawienie trwa dłużej i żywność często zalega w żołądku lub nie jest całkowicie trawiona.

      Probiotyki
      Bardzo ważna rzecz przy SIBO. Dobre bakterie likwidują złe bakterie. Przy SIBO mamy problem z nadmiarem złych bakterii, dlatego codzienne spożywanie dobrej jakości probiotyków - polecam te z Now Foods, przyczyni się do rewelacyjnych rezultatów i natychmiastowo przyniesie ulgę. Nie zapomnijmy o spożywaniu naturalnych probiotyków i również prebiotyków, czyli pożywienia dla probiotyków. Dzięki temu dobre bakterie będą pozytywnie wpływały na cały nasz organizm. W badaniach aż 82% chorych odnotowało poprawę po stosowaniu kuracji probiotykowej.

      Eliminacja niektórych produktów spożywczych
      Badania wykazały, że wyeliminowanie produktów takich jak: mleko i przetwory mleczne, rośliny strączkowe, niektóre warzywa i alkohol, pozytywnie wpływają na osoby z SIBO.


      Leczenie SIBO - dieta:

      Przy SIBO dochodzi do nieprawidłowego trawienia niektórych pokarmów (głównie węglowodanów złożonych). To powoduje niedobory składników pokarmów, a przez to cały organizm przestaje odpowiednio pracować. 
      Zaburzenia trawienia węglowodanów złożonych powoduje rozrost patologicznych bakterii i drożdżaków (Candida) w jelitach. To prowadzi do zniszczenia kosmków jelitowych, stanu zapalnego, nadmiernej produkcji gazów i niedoborów pokarmowych spowodowanych nieodpowiednim wchłanianiem składników pokarmowych.

      Przy SIBO bardzo ważne jest, by wykluczyć: 
      • przetworzoną żywność 
      • zboża
      • cukry złożone 
      • skrobię 
      • rośliny strączkowe
      • nabiał



      Dieta FODMAP
      Dieta FODMAP (Fermentable Oligo-, Di-, Monosacharides and Poliols) polega na wykluczeniu fermentujących cukrów z jadłospisu. Nie są one odpowiednio trawione w jelicie cienkim i fermentują powodując nieprzyjemne objawy, jak np. wzdęcia i gazy. Te fermentujące związki stanowią pożywkę dla złych bakterii, to sprzyja ich namnażaniu i produkcji metabolitów - metanu i wodoru. W diecie FODMAP usuwa się z jadłospisu wszystkie pokarmy będące źródłem fermentujących cukrów (oligo-, di-, monosacharydów i polioli). Dietę powinno się prowadzić przez 6-8 tygodni. Po tym okresie można powoli wprowadzać wyeliminowane produkty.

      Produkty do wyeliminowania:
      • Fruktoza - soki owocowe, miód, produkty zbożowe, wyroby piekarnicze i cukiernicze, syrop kukurydziany, syrop klonowy.
      • Laktoza - mleko i przetwory mleczne
      • Fruktany - pszenica, czosnek, cebula, szparagi, pory, karczochy, brokuły, kapusta
      • Galaktan - rośliny strączkowe, kapusta, brukselka, soja
      • Poliole - sorbitol, izomalt, laktitol, maltitol, ksylitol i erytrytol, guma do żucia, mentosy i niektóre lekarstwa


      Produkty, które można jeść:
      • łosoś (dziko złowiony)
      • wołowina i jagnięcina
      • drób i jaja z wolnego wybiegu
      • migdałowe i kokosowe mleko
      • zielone liście (szpinak)
      • dynia
      • marchew
      • ogórki
      • pomidory
      • banany
      • jagody
      • winogrona
      • melony
      • ananas
      • truskawki
      • skiełkowane masła orzechowe
      • komosa ryżowa

      Celem diety FODMAP jest regeneracja jelit, niwelowanie stanów zapalnych, pozbycie się przerostu flory bakteryjnej w jelitach i jedzenie produktów bogatych w niezbędne składniki odżywcze, które organizm przy SIBO słabiej absorbuje. Ważne jest by być na tej diecie bardzo ostrożnym - jeśli zdarzy się "wpadka" to wtedy trzeba tę dietę powtórzyć od nowa.

      Dobrej jakości ryby i mięso oraz jajka są łatwostrawne i nie powinny powodować problemów, a do tego dostarczają organizmowi niezbędne składniki odżywcze i dużo energii. Pomimo, że na FODMAP trzeba wykluczyć sporo produktów to nadal można cieszyć niektórymi owocami, w tym pomidorami, bananami, winogronami, jagodami, truskawkami, melonami i także ananasem, który zawiera bromelainę, zmniejsza stan zapalny i pomaga w trawieniu.
      Bromelaina jest enzymem rozkładającym białko i wspomagającym pracę układu trawiennego. Ten enzym ma niesamowite korzyści zdrowotne. Daje świetne efekty szczególnie u osób z zaburzeniami trawienia, alergiami, astmą i bólami stawów.


      FOS i inulina w probiotykach - czy należy ich unikać?


      Będąc na diecie FODMAP należy również wykluczyć prebiotyki typu inulina i FOS, które często są składnikiem sklepowych probiotyków, a naturalnie znajdują się między innymi w czosnku, szparagach i karczochu. Nie można jednak zapomnieć o tym, że te prebiotyki pomagają zwiększyć ilość dobrych bakterii w jelitach. W niewielkiej ilości - jako dodatek do probiotyków nie powinny stanowić problemu. Prebiotyki te pomagają zwalczyć infekcje i zakaźne drobnoustroje (Salmonella, E. coli), które mogą się przedostać do układu pokarmowego.
      Jeśli jednak masz alergie na te prebiotyki i występują u Ciebie po ich spożyciu symptomy takie jak np. wzdęcie, gazy, skurcze, bóle brzucha i biegunka, to lepiej je odstawić i zobaczyć czy jest poprawa. Jeśli spożywasz preparat tylko z prebiotykami, bez probiotyków to niestety może to spowodować rozmnażanie się złych bakterii w jelitach, dlatego odradzam stosowanie osobnych preparatów tylko prebiotykowych.




      Dieta GASP
      Po około dwóch tygodniach od zakończenia diety FODMAP należy przejść na dietę GASP (Gut and Psychology Syndrom). Dieta ta pomaga naprawić zespół nieszczelnego jelita (więcej tutaj), przywrócić równowagę flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym i także zapobiega dostawaniu się toksyn do krwiobiegu. Ten plan żywieniowy zmniejsza wrażliwość na niektóre pokarmy, poprawia funkcjonowanie układu nerwowego, pobudza układ immunologiczny, leczy lęki, ataki paniki i depresję oraz zespół jelita wrażliwego IBS.

      Będąc na tej diecie nadal należy unikać wszystkich zbóż, przetworzonego cukru, produktów bogatych w skrobię, przetworzonej żywności oraz nieekologicznych mięs i nabiału. To jest kolejny krok po diecie FODMAP, który ma na celu całkowite naprawienie układu trawiennego i przywrócenia równowagi organizmu.


      Dieta GAPS - wytyczne:
      • pij jedną porcję rosołu/bulionu z kości z każdym posiłkiem
      • do gotowania używaj tylko oleju kokosowego, oleju awokado lub ghee
      • wprowadź do diety olej MCT (tutaj), który jest łatwostrawny i pozytywnie wpływa na pracę całego organizmu
      • owoce możesz jeść tylko między posiłkami, a nie z posiłkami
      • wprowadzaj do diety powoli naturalne probiotyki (kiszone warzywa, kombucha)
      • dodawaj do posiłków surową kapustę kiszoną lub pij sok z kapusty kiszonej
      • myśl pozytywnie i unikaj stresu, spaceruj, praktykuj jogę i medytację




      Leczenie SIBO - suplementy:

      Poniżej wypisałam suplementy, które najczęściej dają pozytywne efekty przy leczeniu SIBO oraz pomagają niwelować niedobory żywieniowe spowodowane przez przerost flory bakteryjnej. 



      Leczenie SIBO dietą SCD

      Alternatywą dla diet FODMAP i GASP jest dieta SCD (Specific Carbohydrate Diet). Dieta SCD została wynaleziona przez amerykańskiego lekarza Sidney'a V. Haas'a, a następnie dokładnie opisana przez dr. Elaine Gottschall w książce "Breaking the Vicious Cycle". Gottschall wyjaśniła w jaki sposób nieprawidłowa praca układu trawiennego może spowodować zespół nieszczelnego jelita, co w konsekwencji prowadzi do negatywnych reakcji układu odpornościowego i chorób autoimmunologicznych.

      Dieta SCD może bardzo ograniczać osoby, które wcześniej prowadziły dietę tradycyjną i jadły bez limitów, ale oferuje ona jednocześnie niesamowite korzyści osobom z zaburzeniami układu trawiennego. W tym chorobym na choroby zapalne jelit, chorobę Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita, zespół jelita drażliwego IBS i przerost flory bakteryjnej SIBO.

      Nawet jeśli nie masz rozpoznanej choroby i zaburzeń układu trawiennego, ale cierpisz na wzdęcia, biegunki, zaparcia lub bóle brzucha, to możesz poczuć sporą ulgę stosując tę dietę. Wyeliminowanie trudnych do strawienia węglowodanów, a wprowadzenie większej ilości nieprzetworzonych i łatwostrawnych produktów, nie tylko pomaga w eliminacji fermentacji w jelitach, nadmiernej produkcji gazów, ale leczy zespół nieszczelnego jelita i stan zapalny.

      Dietę SCD dokładnie opisałam w osobnym artykule, który można przeczytać tutaj.

      Dieta SCD może pomóc w schorzeniach i chorobach takich jak:
      • zapalne choroby jelit
      • zespół jelita drażliwego (IBS)
      • wrzodziejące zapalenie jelita grubego
      • choroba Leśniowskiego-Crohna
      • alergie pokarmowe (celiakia, nietolerancja laktozy)
      • zapalenie uchyłków
      • mukowiscydoza


      Leczenie SIBO zmianami w stylu życia

      Mało osób zdaje sobie sprawę z tego jak ogromny wpływ na nasze trawienie i cały organizm mają poniższe czynności.

      1. Jedź tylko wtedy gdy faktycznie jesteś głodny/a
      Częste jedzenie, podjadanie między posiłkami nawet gdy jesteśmy najedzeni, powoduje, że jedzenie nie jest odpowiednio trawione, bo nie wydzielamy wtedy wystarczającej ilości enzymów trawiennych.

      2. Skup się na jednej czynności
      Bardzo często podczas jedzenia lubimy oglądać telewizję/Youtube czy czytać czasopismo/książkę, niestety to duży błąd. Nasze zmysły mają wpływ na układ pokarmowy, nawet samo myślenie o np. cytrynie, powoduje, że ślinianki zaczynają wydzielać ślinę i rozpoczyna się trawienie w jamie ustnej. Skupmy się w pełni na posiłki, poczujmy jego zapach, zwróćmy uwagę na prezentację (dobrze wyglądające posiłki), ponieważ to ma znaczenie.

      3. Nie jedź w stresie lub pośpiechu
      Nasz organizm w tym stanie nie skupia się na układzie trawiennym, bo nie jest to priorytet. Jeśli jemy w pośpiechu lub stresie nie jesteśmy w stanie strawić pokarmu w odpowiedni sposób, szybciej przechodzi przez górny układ pokarmowy, a później zalega w jelitach.

      4. Gotuj częściej w domu
      Gotowanie zajmuje sporo czasu, ale dzięki temu przygotowujemy nasz organizm do trawienia. Gdy skupiamy się na przyrządzaniu posiłku to nie tylko nasz zmysł wzroku, ale także węchu wpływa na wydzielanie się enzymów trawiennych, co sprzyja odpowiedniemu trawieniu.

      5. Rób dłuższe przerwy między posiłkami i nie przejadaj się
      Gdy nam się nudzi to często sięgamy po jedzenie. Niestety jest to ogromny błąd. Robienie dłuższych przerw między posiłkami nie tylko pozwoli organizmowi na regenerację, ale również sprawi, że będziesz mieć więcej energii. Same plusy - nie jest to warte chwili przyjemności z podjadania.




      Moje kanały YouTube: Julia Caban kanał YouTubeJULtube i naZDROWIE
      Zapraszam na moją stronę FacebookInstagram i Twitter
      Informacje tu zawarte służą wyłącznie do celów edukacyjnych i informacyjnych, nigdy nie mogą zastąpić opinii pracownika służby zdrowia.
      Post zawiera linki afiliacyjne - co to oznacza?
      source: 12345678910111213141516171819
      SHARE:

      14 komentarzy

      1. Julio
        Pisałaś że jesteś dietetykiem klinicznym i prowadzisz konsultacje dietetyczne. Proszę napisz mi jaka szkole ukonczylas w tym kierunku? Czy otrzymalas certyfikat? Jeśli tak proszę o podanie jego numeru (jestem zainteresowana konsultacja u Ciebie).

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Na ten moment niestety nie przyjmuję nowych zgłoszeń. Skan mojego dyplomu mogę wysłać na Twój email.

          Usuń
      2. Bardzo przydatny post, dobrze, że coraz szerzej się mówi o tym problemie. Zwróciłabym jednak jeszcze uwagę na pewną kwestię - otóż sibo to nie tylko przerost złych bakterii, to także nadmierny rozrost tych dobrych, ale w "złym" miejscu (tj. jelicie cienkim). Dlatego też stosowanie probiotyków zasiedlających j. cienkie (chyba tylko bifido. nie zasiedlają) nie jest takie oczywiste na początku i może być problematyczne. Ale oczywiście wszystko jest indywidualne. A no i jeszcze - badania niestety czasem nie wykrywają rozrostu pomimo jego występowania (zwykle robi się tylko test wodorowy). A i może być sifo, rozrost grzybiczy. Eh, trudne to wszystko... Pozdrowienia! ;)

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Tylko, że to w jelicie cienkim są absorbowane składniki odżywcze z pożywienia właśnie przy pomocy dobrych bakterii :) Więc dobre bakterie są nam niezbędne w jelicie cienkim. To prawda, temat jest dosyć skomplikowany i ciężki do wykrycia. Mam jednak nadzieję, że im więcej będzie się o tym mówiło to coraz to łatwiej będzie wykonać odpowiednie badania i pozbyć się problemu :)

          Usuń
        2. Dziękuję za odpowiedź :) Tak, ale z tego co wiem, to w j.cienkim powinno być jej znaaaacznie mniej, ale czasem z jakichś przyczyn przerasta. A czyż mianem SIBO nie jest określany właśnie po prostu przerost mikroflory w jelicie cienkim - także tej "dobrej", która wówczas może być problematyczna? Piszę o tym, bo sama zmagam się z takimi nieuchwytnymi problemami, wątpliwościami, różni specjaliści przyznają, że to bardzo trudne do uchwycenia i wszystko i tak sprowadza się do prób i błędów(cóż, w sumie szkoda że wciąż nie można tak wszystkiego dokładnie sprawdzić co gdzie nam "urzęduje";) ani wszystkiego podać)

          Ps. nie wiem czy to problem tylko u mnie, ale kilkukrotnie mnie 'wywala' przy pisaniu komentarza - jakby odświeżało stronę, trochę irytujące.

          Usuń
        3. W jelicie są obecne dobre i złe bakterie - zależy nam, by więcej było tych "dobrych" - nie ma określonej ilości - ogólnie im więcej dobrych bakterii tym lepiej, bo są one nam niezbędne do trawienia. Lekarze przy SIBO często przepisują antybiotyki mylnie myśląc, że zabijając wszystkie bakterie rozwiąże się problem. Tak jednak nie jest, bo bez dobrych bakterii nie jesteśmy w stanie absorbować składników odżywczych, zaczynają mnożyć się w jelitach złe bakterie, to prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych.
          Gdy dochodzi do zaburzenia proporcji bakterii złych do dobrych w jelicie to wtedy zawsze mamy problem. Dlatego skuteczne leczenie SIBO wymaga między innymi stosowania probiotyków - bo dzięki temu poradzimy sobie z przerostem flory bakteryjnej w jelitach. :)

          Usuń
        4. Rozumiem :) Tak, niestety już się przekonałam, że antybiotyki w wielu przypadkach ostatecznie nakręcają błędne koło.

          Usuń
      3. Witaj Julio, mam do Ciebie kilka pytań, przy stwierdzonym SIBO chciałabym zacząć zażywać olejek z oregano powiedz mi jak go stosować ile dni ? Czy od pierwszego dnia wspomagać się probiotykiem i enzymami trawiennymi NOW czy np : po 7 dniach wprowadzić probiotyk ?

        OdpowiedzUsuń
      4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

        OdpowiedzUsuń
      5. Witaj Julio, mam sibo, źle się czuję po orzechach, możliwe jest, że po namoczeniu 12h we wrzącej wodzie, będę mogła je jeść? Czy tracą wtedy swoje witaminy?

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Nie musisz moczyć ich we wrzącej wodzie - może być letnia :) Spróbuj - moczenie pomaga trawić orzechy, bo pozbywa się między innymi kwasu fitynowego. Sama wolę trzymać orzechy dłużej w chłodniejszej wodzie niż 30 minut we wrzątku.

          Usuń
      6. Przepis:zblenderowałam cukinię,udusiłam,jak ostygła włożyłam do lodówki,zblenderowałam z 2 dojrzałymi mango z namoczonymi rodzynkami-pyszności, włożyłam do zamrożenia jako zamiennik lodów, do tego kupiłam morwę białą suszoną do posypania, ale wszystko można dodać wedle smaku i nietolerancji, myślę, że z kokosem byłoby lepsze, ale ja niestety nie mogę, ale może komuś przepis posłuży😀 pozdrawiam 😉

        OdpowiedzUsuń
      7. Bardzo cenny wpis, skondensowana wiedza. Julio, nie zrozumiałam Twojej sugestii co do przerw między posiłkami. Na początku tekstu można przeczytać, że przy SIBO lepiej jeść częściej, mniejsze porcje. Pod koniec tekstu zauważyłam zalecenie, żeby nie podjadać między posiłkami, dać czas na regenerację jelit. Jak to powinno wyglądać?

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Podjadanie, a częste posiłki to nie to samo. Niektórzy jedzą tylko jeden posiłek dziennie, a podjadają w ciągu dnia prawie non-stop. Nie dają swojemu organizmowi odpocząć, cały czas coś jedzą. Nie ma znaczenia czy to duża czy mała przekąską w postaci jednego kęsa batonika. To gorsza sytuacja niż jedzenie regularnie co jakiś czas 3-5 posiłków dziennie - są mniejsze porcje i są przerwy miedzy posiłkami. :)

          Usuń

      © Julia Caban | Blogger Template Created by pipdig